Med Hurtigruten Bergen-Kirkenes-Bergen
21 februari - 3 mars

Vi reste vid denna tidpunkt av flera skäl. Det var förhållandevis billigt att resa, res 2 betala för 1. Det var inte alltför många passagerare vid denna tidpunkt. Ljuset hade kommit tillbaka. En tveksamhet fanns dock vad  gällde väderförhållandena. Vi hade emellertid tur med vädret, inte så mycket blåst och sjögång, en hel del sol.

Vi åkte från Göteborg den 20 februari med tåg till Oslo och därifrån med nattåget till Bergen. Vi anlände tidigt på morgonen och hade i stort sett hela dagen på oss att bese Bergen. Tyvärr var vädret som det är mestadels i Bergen. Bergen är Europas regnigaste ställe med omkring 2250 mm regn per år.

Vi besökte dock stadsdelen Bryggen, som är sevärd.

Mellan husen på Bryggen fanns ofta smala, trevliga gränder.

Vi åkte med fartyget MS Richard With, som är byggd 1993 och har en längd på 121 meter. Fartyget tar som mest 691 passagerare och har 483 kojplatser. Det finns även plats för 45 bilar.

Vi hade en utsideshytt på däck 6. Fartyget har sammanlagt 7 däck.

Vår utsikt begränsades i liten mån av en livbåt.

På däck 4 fanns restaurangen och utanför denna fanns den sk kustarkaden.

Restaurangen kallades för Polarrestaurangen.

Vi hade helpension med 3 mål per dag. Genomgående var lunchen i form av buffé den bästa måltiden. Det fanns mycket fisk men även kallskuret kött och varmrätt. Därutöver fanns en ostbuffé och diverse efterrätter, mestadels jellies.

Det fanns även mycket frukt i lunchbuffén.

På däck 3 fanns receptionen och det var också här man gick iland och ombord utom i Bergen där man gick ombord och iland på däck 5.

Ombord fanns en hel del konstverk. Detta skildrar bataljen i Trollfjorden på Lofoten år 1890 och är målat av den legendariske Lofotkonstnären Karl Erik Harr

Panoramasalongen på däck 7 hade fönster förut och åt båda sidorna. Här var för det mesta välbesatt och man hade en mycket fin utsikt härifrån.

Dag 1 och dag 2.

Bergen-Florö-Målöy-Torvik-Ålesund-Molde-Kristiansund.

Innan avgången, som var 22.30 dag 1, hade vi hunnit med en buffé i Polarrestaurangen på däck 4. Till en början var färden lugn, men någon gång på natten vaknade vi av att det rullade ganska kraftigt. Vi hade uppenbarligen kommit ut på havet.

Avgången var 22.30 dag 1 och här är vi på väg att lämna terminalen i Bergen.

Vi är här på väg in till Målöy vid 8-tiden på morgonen. Vi är något försenade, enligt tidtabellen skulle vi varit här 6.45.

Vi passerade många samhällen utan att lägga till. Här är Fosnavaag som vi passerade ungefär en timme innan vi kom till Ålesund.

Fartyget låg ungefär 3 timmar i Ålesund, så det fanns tid för lite sightseeing. Här en vy från hamnen.

Husen nere vid hamnen var verkligen nära vattnet.

I den inre hamnen låg många fritidsbåtar blandat med fiskebåter.

Dag 3

Trondheim-Rörvik

Under kvällen och natten passerade vi Molde och Kristiansund för att anlända till Trondheim vid 6-tiden på morgonen. Fartget låg kvar i Trondheim till klockan 12.

Husen utmed Nidälven, som mynnar ut vid Trondheim,  var delvis byggda på pålar.

Många av husen utmed Nidälven hade tidigare varit magasin eller likande, men var nu ombbyggda till bostadshus. Här var dock ett hus, som ännu inte blivit bostadshus.

Nidarosdomen är Nordeuropas näst största domkyrka. Den har bl a fungerat som kröningskyrka. Kungarna i Norge krönes inte numera. Den siste kunken som kröntes här var Håkon VII 1906. Även om Stortinget avskaffade kröningsceremonin 1908 har traditionen att välsigna Norges nya regent i Nidarosdomen levt vidare. De delar som är äldst är från 1200-talet. Olav den helige ligger begravd här.

Lyckans portal är ett av Trondheims karakteristiska kännetecken. Den går över Nidälven från Köpmansgatan till Bakklandet och kallas gärna "Lyckans Portal"

Vi har nu lämnat Trodheim och passerar Munkholmen, tidigare kloster, fängelse och avrättningsplats.

Ca tre timmar efter avgången från Trondheim passerar vi denna karatäristiska fyr, Kjeungskjaer.

Strax innan vi gick in genom Stokksundet passerade vi Stokken.

Vi gick genom Stokksundet, något som man endast kan göra vid gott väder. På det smalaste stället är sundet 40 meter brett och fartyget är 20 meter brett.

I Rörvik låg den sydgående Hurtigruten, MS Lofoten byggd 1969. Detta fartyg är skyddat av riksantikvarien.

Dag 4

Brönnöysund-Sandnessjöen-Nesna-Örnes-Bodö-Stamsund-Svolvaer

Under natten passerade vi Brönnöysund, Sandnessjöen och Nesna. Här passerade vi Polcirkeln tidigt på morgonen. Därefter hade vi ett kort stopp i Örnes medan vi låg 2½ timme i Bodö. Från Bodö var det ganska öppet hav fram till Stamsund, på Lofoten. När vi kom till Stamsund blåste det kraftigt. Vi satt då vid middagsbordet och en del passagerare var tvungna att lämna restaurangen pga sjögången. I Stamsund blev det också problem med tilläggningen, så att lastning och lossning av bilar kunde inte ske utan de bilar, som skulle iland här fick vänta tills fartyget kom till Svolvaer.

Här är vi på väg in till Örnes, som ligger på Melöya, mitt i Nordland fylke i norra Norge. Fiskeläget är administrativt centrum i Melöy kommun.

Vi passerade många idylliska platser, som denna strax utanför Örnes.

Vi såg ganska ofta fiskebåtar, som idkade kustnära fiske. Denna båt fiskade i närheten av Örnes utanför en ö som heter Teksmona.

Vi har nu kommit till Bodö, som är Nordnorges näst största stad.

Hurtigrutens tilläggsplats ligger nära centrum och det tar endast 10 minuter att gå dit. Under tiden vi var iland här fick vi en ganska kraftig snöby med stark vind.

Kyrkan i Bodö var sevärd.

Lite sent på kvällen kom vi till Svolvaer, som ofta kallas för Lofotens huvudstad. Flera olika muséer och gallerier var öppna för Hurtigrutens passagerare. Nere vid hamnen stod en staty av Nordnorges trubadur, Jack Berntsen

Dag 5

Stokmarknes-Sortland-Risöyhamn-Harstad-Finnsnes-Tromsö-Skjervöy

Vi lämnade Svolvaer vid 22-tiden och seglade vidare norrut för att gå in i Raftsundet vid midnatt. Raftsundet är huvudfarleden mellan Lofoten och Vesterålen. I norra delen finns en bro, Raftsundsbron, som är en del av Lofotens förbindelse med fastlandet. Bron är 711 meter, med längsta spann på 298 meter og seglingshöjd på 45 meter

Tidigt på morgonen kom vi till Harstad. Staden är centrum för det varje år återkommande "Festspelen i Nord-Norge" . Vi låg här i lite mer än en timme. Det snöade lätt på morgonen.

Eftersom vi föregående dag passerat Polcirkeln kom Neptun ombord för att döpa oss. Dopet skedde med vatten från en hink med isbitar i och vattnet hälldes innanför kragen i nacken. Brrrrr

Vi är nu i Tromsö där fartyget ligger mitt i centrum. I Tromsö ska fartyget ligga ca 4 timmar varför det finns gott om tid för sightseeing. Vi besökte bl a en ölhall som samarbetar med Macks Ölbryggeri som är världens nordligaste bryggeri. Bryggeriet startade 1877 och ölhallen invigdes 1928 och fyllde 80 år veckan efter vårt besök.

En av sevärdheterna i Tromsö är Tromsdalens kyrka, som också kallas Ishavskatedralen. Den invigdes den 19 november 1965. När vi var där pågick omfattande renoveringar och sidorna var täckta med byggnadsställningar.

Strax innan avgången från Tromsö fick vi denna fina kvällsvy tvärsöver hamnen. Längst till vänster kan man skymta Ishavskatedralen.

Dag 6

Öksfjord-Hammerfest-Havöysund-Honningsvåg-Kjöllefjord-Mehamn-Berlevåg

Färden går nu i huvudsak i östlig riktning. Vi färdas över det sk Lopphavet, ett stycke öppet vatten där sjöhävningen ibland kan bli svår. Vi hade tur och klarade oss utan problem.

Efter Mehamn är vi ute på Barents hav.

Här är vi på väg in i Honningsvåg, som ligger på södra sidan av Mageröya. På norra sidan av Mageröya ligger Nordkap. Strax bredvid Nordkap ligger Knivskelludden, som är Europas nordligaste punkt.

Ett populärt fortskaffningsmedel var sparkstöttingar.

Kyrkan i Honningsvåg var den enda byggnaden som skonades när tyskarna drog sig tillbaka från Nordnorge i slutet av andra världskriget och brände och skövlade allt.

Här är en närbild på de små fiskebåtarna. I bakgrunden ser man förstäven på MS Richard With.

Här är vi på väg in i Kjöllefjord. Eftersom detta var den sista kvällen för många av passagerarna som skulle lämna fartyget i Kirkenes, blev det en skaldjursbuffé till middag. Det fanns alla tänkbara sorters skaldjur.

Dag 7

Båtsfjord-Vardö-Vadsö-Kikenes-Vardö-Båtsfjord-Berlevåg

Denna dag når vi vändpunkten för vår resa, Kirkenes. Vi går in i Vardö och Båtsfjord samma dag i båda riktningarna.

Tidigt på morgonen lade vi till i Vadsö och fick se morgonsolens strålar lysa på kyrkan.

Utsikt från fartyget in mot staden tvärs över hamnen.

Denna rosthög kom från ett grannland i öster.

Det märktes att vi kommit långt österut, solen gick upp mycket tidigare, redan 6.46. Solen har nu varit uppe en knapp timme.

Det var ganska kallt och vid strandkanten låg denna båt, som inte såg särskilt sjöduglig ut.

Vi besiktigade även denna lilla fiskebåt som av någon anledning hamnat på land.

På väg in i fjorden mot Kirkenes stötte vi på den första isen under resan. Golfströmmen når inte in hit varför vattentemperaturen är tillräcklig låg för att is ska kunna bildas.

Kirkenes befriades från tyskarna i slutet av andra världskriget av Röda Armén den 25 oktober 1944. Endast 13 hus fanns då kvar. Som minne av befrielsen har man rest denna staty med en soldat från Röda Armén.

Flera ryska fartyg låg och väntade på reparation vid varvet i Kirkenes.

Kirkenes utsattes för kraftiga bombningar under andra världskriget. Befolkningen kunde söka skydd i Andersgrottan, ett stort skyddsrum i centrum av Kirkenes.  Kirkenes utsattes för mer än 300 flyganfall och mer än 1.000 flyglarm gavs.

Vi är här på väg in i Vardös hamn. Denna stad är den östligaste under vår resa. Den ligger längre österut än t ex St Petersburg och Istanbul.

Kyrkan i Vardö var vacker mot den blå natthimlen.

Kvällen var fin och kyrkan syntes fint  på andra sidan av hamnen.

Dag 8

Mehamn-Kjöllefjord-Honningsvåg-Havöysund-Hammerfest-Öksfjord-Skjervöy-Tromsö

Vi är på väg tillbaka västerut. Återigen passerar vi Lopphavet utan problem.

Havöysund är ett fiskeläge på ön Havöya i Finnmark fylke i nordligaste Norge. På berget, som syns till höger har Norsk Hydro anlagt en stor vindkraftverkspark, världens nordligaste med 16 enheter.

Hammerfest är världens nordligaste stad. Vi låg här i ca 1½ timme och hann bl a med att beskåda kyrkan.

I hamnen fanns detta konstverk förställande ett fartyg som bryts ner av isen.

På däck 6 längst akterut fanns två jacuzzis, där man kunde få sköna 40-gradiga bad.

Vi fick fyra kvällar med klart väder och norrsken. Det var fantastiskt att se ljuset röra sig och även som här ha olika färger.

Dag 9

Tromsö-Finnsnes-Harstad-Risöyhamn-Sortland-Stokmarknes-Svolvaer-Stamsund

Färden gå nu söderut och under natten passerar vi den öppna Vestfjorden på väg mot Bodö.

Vi mötte återigen MS Lofoten. Denna gång i Harstad.

Harstad liggee på Hinnöya, Norges största ö och har ca 25000 innevånare.

Sortland är centrum i ögruppen Vesterålen.

Den norska flaggan vajade i aktern när vi är på väg mot Stokmarknes.

I Stokmarknes ligger Hurtigrutmuséet. Det gamla Hurtigrutsskeppet MS Finnmarken är en del av muséet. Detta fartyg, som byggdes 1956 var i trafik fram tills det 1993 ersattes av det fartyg som vi färdas med, MS Richard With.

Vi har åter kommit in i Raftsundet. Under sommaren gör Hurtigruten här en avstickare in i Trollfjorden men tyvärr inte under den period som vi åkte.

Fiskestugorna låg fint vid Raftsundet.

Dag 10

Bodö-Örnes-Nesna-Sandnessjöen-Brönnöysund-Rörvik

Under natten låg vi ca 3 timmar i Bodö och kom på morgonen till Örnes.

Vi passerade återigen Polcirkeln. Denna glob på ön Vikingen markerar Polcirkeln, som i själva verket ligger några kilometer norr om globen, men det fanns inge ö där, som man kunde såtta globen på.

Sandnessjöen är administrativt centrum i Alstahaug kommun i Nordland fylke. Hurtigruten lägger till 2-3 minuters väg från centrum.

Petter Dass var teolog och diktare, som verkade här i slutet av 1600-talet.

Petter Dass hade fått en egen plats uppkallad efter sig.

Ganska snart efter att vi lämnat Sandnessjöen kunde vi se "De sju systrarna" en bergskedja med högsta berget på 1072 möh. Tyvärr räckte inte vidvinkeln till för mer än 4 av systrarna.

Brönnöysund ligger mitt i Norge med lika långt till den nordligaste punkten som till den sydligaste, Även här lägger Hurtigruten till nära centrum.

Hamnen var idyllisk med de karaktäristiska små fiskebåtarna.

I närheten av Brönnöysund ligger Torghatten, ett berg med en tunnel rakt igenom. Tunneln har en längd på 160 m, bredd på 35 och höjd på 20 m. Den bildades under den Skandinaviska istiden. Det var den första turen för säsongen, som Richard With gjorde den lilla svängen extra för att vi skulle kunna se Torghatten med sitt hål.

På kvällen kom vi till Rörvik, där Norveg centret är beläget. Centret visar norsk kustkultur genom 10 000 år. Centret nominerades till ett av Europas viktigaste arkitekturpriser, Den Europeiska Unionens pris for samtidsarkitektur: "Mies van der Rohe"-priset 2005. Fasaden är utformad som segel.

Dag 11

Trondheim-Kristiansund-Molde-Ålesund

Den fortsatta färden gick över någorlunda lugna vatten.

Tidigt på morgonen kom vi tillbaka till Trondheim. Vi fick åter tillfälle att bese staden. Husen utmed Nidälven speglade sig vackert i vattnet.

Här hade ett gammalt varv byggts om till restaurangområde.

Hamnen i Kristiansund som vi denna gång lade till i dagsljus.

På kvällen låg vi en knapp timme i Molde. Molde är bla känt för sin årliga jazzfestival.

Dag 12

Ålesund-Torvik-Målöy-Florö-Bergen

Vår sista dag ombord på MS Richard With. Vi kan se tillbaka på en verkligt lyckad resa längs den norska kusten. Vi anlände till Bergen kl 14.

Solen är på väg upp över bergen på vår sista dag på Hurtigruten. Vi kan rekommendera att göra resan tur och retur eftersom man får helt olika vyer i de båda riktningarna och passerar samma platser vid olika tider på dygnet.