5 dagar på el Camino de Santiago de Compostela

Resan var anordnad av Rolfs Flyg & Buss och det ingick 5 vandringar på Pilgrimsleden, guidad rundtur i Santiago och utflykt till Finisterre. I paketet ingick övernattning på hotell med frukost och middag.

Vi flög till Madrid och åkte därifrån med buss till Burgos. Hemresan gick med buss till Porto och därifrån med flyg.

Resan gav smakprov på Camino Frances, den franska Pilgrimsleden, men kan inte betecknas som pilgrimsvandring. Vi åkte med bussen till startpunkten för resp dags vandring och fick under tiden information om målet för vandringen och hur dags vi skulle åka med bussen från målet till hotellet.

Vandringarna skedde individuellt och i varje deltagares egen takt. Vandringarnas längd var 9 - 15 km. Efter ankomsten till  hotellen fanns utrymme för sightseeing på övernattningsorten.

Vandringarna gjordes på delar av fem sträckor av Pilgrimsleden
Dag 1    Burgos - Leon
Dag 2    Leon - Astorga
Dag 3    Astorga - Ponferrada
Dag 4    Ponferrada - Sarria
Dag 5    Sarria - Santiago
Du kan klicka på kartan nedan för att komma direkt till beskrivningen av respektive vandring

Övernattningarna var på följande orter: Burgos, Leon, Astorga, Ponferrada, Lugo och Santiago.

Burgos

Burgos ligger i nordvästra delen av regionen Kastilien och Leon. Staden har ca 175000 innevånare och den franska Pilgrimsleden passerar här.

Vi gjorde en kortare sightseeing i Burgos med besök i katedralen innan det var dags för den första vandringen. Vi passerade los Gigantillos på Plaza San Lesmes på vår väg till katedralen

Katedralen i Burgos är imponerande. Den 20 juli 1221 inleddes byggandet på platsen där en äldre romansk katedral stått. Katedralen stod klar 1567. Den är den enda spanska katedralen som förklarats som världsarv.

På platsen framför katedralen finns ett konstverk förställande en trött och sliten pilgrim. Ursprungligen var han vänd mot katedralen.
Katedralen var rikligt utsmyckad och hade 19 kapell utmed sidorna.

Altartavlan var rikligt förgylld

Dag 1
Vandring från Hontanas till Castrojeriz
Vi åkte med bussen till Hontanas varifrån vi startade vå först vandring som blev ca 9 km lång. Målet var byn Castrojeriz. Vandringen var ganska enkel och gick långsamt utför från ca 870 möh till ca 790 möh.

Kyrkan, Immaculada Concepcion, i Hontanas är från 1300-talet

Pilgrimsleden går genom Hontanas och strax utanför får vi för första gången bekanta oss med ledmarkeringarna, som ofta består av en stenstod med pilgrimsmusslan ingraverad.
Dagen var grå och regnet hängde i luften. Pilgrimsleden slingrade sig fram mellan åkrarna.

När vi närmade oss ruinerna efter Hospital de peregrinos del Convento de San Antón hade det börjat regna. Leden gick  här utmed den asfalterade vägen. Klostret San Anton inrymde på sin tid även ett sjukhus för pilgrimer.
I anknytning till ruinerna finns också ett pilgrimshärbärge.

Vi närmar oss Castrojeriz och kan se vår buss framför kyrkan
Slottet Castrojeriz ligger på en kulle strax utanför byn. De första uppteckningarna där slottet nämns är från 800-talet.
Träffpunkten efter avslutad vandring blev vid härbärget El Manzano där det fanns möjlighet till mat och dryck
En kall öl passade bra efter vandringen!

Leon
León grundades under det första århundradet före Kristus av den romerska legionen Legio VI Victrix. År 68 grundade Legio VII Gemina ett permanent militärläger, som sedan växte fram till en senare stad. År 540 erövrade visigoterna under kung Liuvigild staden och senare erövrades den av morerna

Gaudi är kanske mest känd för basilikan Sagrada Familia i Barcelona. Han har även ritat byggnader i såväl Leon som Astorga. Med Casa de los Botines,  ville Gaudí hylla Leons symboliska byggnader. Därför ritade han en byggnad med en medeltida prägel och många neogotiska egenskaper.

Katedralen i Leon är tillsammans med katedralerna i Burgos och Santiago de Compostela en av de mest betydelsefulla katedralerna längs Camino Frances, den franska pilgrimsleden. Den påbörjades i mitten av 1200-talet och fullbordades i slutet av 1500-talet.

Pilgrimsleden går igenom Leon och pilgrimsmusslan finns till och med inlagd
i trottoarerna som vägledning för pilgrimerna

Dag 2
Vandring från Puente de Orbigo till San Justo de La Vega
Vi åkte med vår buss till Puente de Orbigo varifrån vandringen utgick. Målet San Justo de La Vega och vandringen var ca 15 km. Starten var på 820 möh och målet på 860 möh. Som högst gick leden på 920 möh med några lite brantare uppförsbackar.

Vandringen påbörjades i Puente de Orbigo och där kunde vi först beskåda tre storkbon i toppen av kyrktornet. Så här dags på året hade storkarna lämnat sina bon för att flyga till varmare trakter.
Pilgrimsleden gick igenom den lilla byn med lite mer än 200 innevånare. Här finns också några härbärgen.
Vi passerade den långa bron över Rio Orbigo

När vi passerat Rio Orbigo och byn Hospital de Orbigo hade vi två vägar att välja på, en lite längre och en lite kortare. Vi valde den längre och passerade då byn Villares de Orbigo med knappt 700 innevånare. Som i många andra byar fanns det ett härbärge.

Här gick leden genom ett öppet landskap

Vi närmar oss nu byn Santibáñez de Valdeiglesias

Vi tittade in på gården på härbärget Albergue Camino Francés inne i Santibáñez de Valdeiglesias

Kyrkan i Santibáñez de Valdeiglesias

När vi lämnat Santibáñez de Valdeiglesias kom vi åter ut på landsbygden där det även odlades vindruvor.

Vi passerade en större gård där det fanns nötboskap

Här fanns förutom korset en bänk, som vaktades av denne något slitne pilgrim. Bänken var tyvärr upprutten och gick inte att sitta på.

På flera ställen utmed leden hade det vuxit upp rastplatser där det gick att få något att äta och dricka.

Vi närmar oss San Justo de La Vega och kan redan se Astorga där vi ska övernatta

Strax innan San Justo de La Vega fanns en populär rastplats där vi passade på att äta vår medhavda lunch.

Vi konstaterade att det var riktigt skönt att enbart ha med dagpackning
och inte vara tvungna att ha med all utrustning på ryggen.

Astorga
Astorga har ca 12000 innevånare. Den grundades först av romarna år 14 f Kr och blev ett betydelsefullt administrativt och militärt centrum. Man än i dag se ruinerna av romerska bad.

Katedralen i Astorga var också imponerande. Till höger syns biskopspalatset
Gaudi hade ritat biskopspalatset i Astorga
Santa Marta församlingskyrka. Santa Marta var en kristen martyr som enligt traditionen var född i Astorga
Klockorna i rådhusets torn
Rådhuset vid Plaza Mayor

Klockspelet klockan 22. Klicka på denna länk så kan du se det i Youtube

Dag 3
Vandring från Santa Catalina de Somoza till Rabanal Del Camino
Liksom tidigare åkte vi ut med bussen till startpunkten, som var ca 2 km öster om Santa Catalina de Somoza. Målet för dagen var Rabanal del Camino och vandringen var ca 14 km. Leden gick sakta uppför med start på 940 möh och målet på 1150 möh

På väg in mot Santa Catalina de Somoza. Även här kan man se ett storkbo till vänster på kyrktornet
För säkerhets skull finns ledmarkeringar på båda sidor om vägkorsningen
På väg genom den lilla byn El Ganso träffade vi på en man med häst
I El Ganso fanns en välbesökt träffpunkt för pilgrimer
Kyrkan i El Ganso hade också ett storkbo i tornet
Framme i Rabanal Del Camino
En titt in på uteplatsen vid ett härbärge
Vi passade på att ha det skönt i solen i väntan på bussen.
På väg med bussen mot Ponferrada stannade vi till vid Järnkorset

Runt korsets stolpe har pilgrimer lagt stenar och även andra föremål. Att lägga en sten, som man helst haft med hemifrån,
symboliserar att man lämnar kvar en del av sina synder på denna plats.

Ponferrada
Ponferrada har fått sitt namn efter den järnförstärkta bron över floden Sil. Bron byggdes på 1100-talet. Staden har varit centrum i ett gruvområde med såväl guld som andra metaller och mineraler. De flesta gruvorna stängdes dock iI slutet av 1980-talet. Staden har nästan 70000 innevånare. Pilgrimsleden passerar staden och det finns många härbärgen här.

En av sevärdheterna i Ponferrada är tempelriddarnas borg.
Ovanför ingången till borgen fladdrar tempelriddarna flagga.

Basílica de la Virgen de la Encina

Dag 4
Vandring från Samos till Sarria

Dagens vandring startade i Samos och målet var Sarria. Vandringens längd var ca 15 km och gick sakta utför från 560 möh till
416 möh med några brantare backar såväl uppför som nedför

Vi passerade några lantliga idyller
Utsikt från platsen där vi åt vår medhavda lunch
På vägen in mot Sarria fanns denna lilla pojke med förbundna ögon
Väl framme I Sarria fick vi ta skydd för ett par ganska rejäla regnskurar innan vi kunde åka till Lugo med vår buss

Lugo
Lugo ligger inte vid pilgrimsleden utan en bit norr om. Staden ligger på en höjd utmed floden Miño. I satden finns åtskilliga lämningar efter romartiden bl a en stadsmur, som angetts som ett världsarv av Unesco. Innanför murarna finns lugna fotgängargator, stora torg och intressanta byggnader.

Ingången till den gamla staden innaför murarna
Rådhuset vid Plaza Mayor.

Dag 5
Vandring från Salceda till O Pedrouzo
Dagens vandring, den sista, blev ca 9 km och den gick sakta utför utan några större backar.

Det är nu dags att säga adjö till Pilgrimsleden.
För oss att strax ta bussen till Santiago medan pilgrimerna har lite mer än 25 km kvar

Santiago de Compostela
Staden är målet för flera olika pilgrimsleder varav den mest frekventerade är Camino Frances. År 813 e.kr upptäcktes här en grav som man ansåg tillhörde aposteln Jakob den äldre. Han hade visserligen blivit avrättad i Jerusalem, men man menade att hans kvarlevor förts till Spanien där han en tid varit verksam. Den heliga Birgitta och hennes man Ulf Gudmarsson har vandrat till Santiago.

Målet för pilgrimerna är framförallt att delta i pilgrimsmässan, som hålls varje dag kl 12 i den stora katedralen.
När man varit i katedralen går man till Pilgrimskontoret som ligger alldeles intill katedralen och visar upp sitt pilgrimspass med alla stämplar som bevis på att man gått minst de sista 100 kilometerna. Pilgrimskontoret utfärdar då en Compostela, ett diplom, som visar att man fullföljt pilgimsvandringen

Katerdralens torn var under renovering.
Fötterna symboliserar vägen till mänskliga rättigheter
En av de många arkaderna i Santiago

Bakom  altaret i katedralen finns trappsteg där pilgrimerna radar upp sig för att kyssa eller omfamna den stora statyn av S:t Jakob när de äntligen nått målet för sin resa

Utflykt till Finisterre
För många pilgrimer är vandringen inte slut i Santiago utan de fortsätter till Fineisterre, jordens slut. Vandringen är ca 90 km och genomförs på 3-4 dagar. På galiciska heter udden Cap Fisterra
Innan vi kom till Finisterre hade vi lunchpaus i fiskebyn Muros
Musslorna smakade mycket gott
Musslor på en båt. De såg mycket bättre ut på tallriken
En båt på väg in med musslor
Nu anger milstenen 0 km
Fyren i Finisterre
Mistlurarna på fyren.
Här kan pilgrimerna sitta och titta ut över havet och njuta av att vandringen är över.

Väl framme var det sed att pilgrimerna skulle bränna upp sina kläder
som en reningsprocess och börja det nya livet.